Odpovědnost starosty, účetních a ředitelů škol za řízení financí a systém finanční kontroly; veřejnosprávní kontrola v ZŠ a MŠ, osobní zkušenosti – rok 2023
Zlín, Interhotel Zlín (dříve Moskva), Náměstí Práce 2512 – datum konání 4. 12. 2023
Bude vás zajímat – písemné materiály a jejich přílohy, které obdrží účastníci semináře:
• právní odpovědnost starosty, účetní, ředitele ZŠ a MŠ a ostatních osob – možný sankční postih
• kdo se může podílet na provádění finančních kontrol, přípustné výjimky
• rozpočet, změny rozpočtu a jejich zveřejnění, závazné rozpočtové ukazatele
• účetní košilka, schvalovací razítko, povinné náležitosti
• oznámení o zahájení veřejnosprávní kontroly, pověření ke kontrole
• nejčastěji zjištěné nedostatky při veřejnosprávních kontrolách v ZŠ a MŠ
• doporučení pro činnost finančního a kontrolního výboru, náplň práce
• otázky a odpovědi, viz str. 2. a 3. této pozvánky
Seminář je určen zejména starostům a místostarostům měst, obcí, a městských částí, zastupitelům, předsedům finančních a kontrolních výborů, účetním, správcům rozpočtu, ekonomům, tajemníkům a osobám, které se podílejí na uskutečňování finančních kontrol. Je vhodný rovněž pro ředitele a účetní základních a mateřských škol a ostatních příspěvkových organizací – na tento seminář je, prosím, upozorněte.
Obsah semináře:
- Úvod, platná legislativa, zákony a vyhlášky, metodika MF ČR
- Odpovědnost starosty, účetní, správce rozpočtu, ředitele školy a dalších osob
- Vnitřní kontrolní systém hospodaření obcí (měst)
- Odpovědnost zřizovatele za zavedení systému finanční kontroly v ZŠ a MŠ a jeho prověřování
- Jak na veřejnosprávní kontrolu v ZŠ a MŠ – zahájení kontroly, protokol, vyřízení námitek
- Časté nedostatky zjištěné při finančních kontrolách
- Úkolování finančních a kontrolních výborů, pravomoci, jednací řád, náplň práce
- Osobní zkušenosti z veřejnosprávních kontrol, shrnutí, závěr
Zahájení: 9.00 hodin (prezence účastníků od 8.30 hodin), ukončení: 13.00 hodin.
Lektor: Ing. Miroslav Křižka, specialista na uvedenou problematiku
Cena za účast na semináři je 2 450,- Kč/os., č. bankovního účtu: 1428510399/0800 v. s. 2023115. Nebude-li cena semináře zaplacena na příslušný účet do 5 dnů po odeslání přihlášky, může být její akceptace zrušena a potvrzena jinému zájemci. Uzávěrka přihlášek 27. 11. 2023. Obědy viz přihláška.
Při odeslání přihlášky a zaplacení účastnického poplatku do 20. 11. 2023 obdrží každý účastník semináře bonus – soubor 10 vybraných protokolů z veřejnosprávních kontrol uskutečněných v základních školách a mateřských školách v roce 2021 a 2022. Protokoly z těchto kontrol (celkem cca 60 stran A4) ve formátu Word jsou využitelné při vámi prováděných veřejnosprávních kontrolách. Výborná pomůcka pro vás. Jejím použitím (možnost přepisování textu) se vyhnete mnohým chybám a snadno vyhotovíte protokol z veřejnosprávní kontroly. Při splnění uvedené podmínky a účasti 2 osob z jedné organizace navíc soubor – vyřízení námitek proti obsahu protokolu o kontrole. Obdržíte e-mailem do 7 dnů po uskutečnění semináře. Samostatně neprodejné.
Otázky vyskytující se v každodenní praxi:
- Které právní předpisy se vztahují k řízení a kontrole veřejných financí?
- Kdo může, mimo zaměstnanců, vykonávat finanční kontrolu ve veřejné správě?
- Je možné při veřejnosprávní kontrole kontrolovat plat ředitele a ostat. zaměstnanců školy?
- Kdo sestavuje rozpočet ZŠ a MŠ na následující rok – je to ředitel/ředitelka školy?
- Kdo je odpovědný za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému?
- Má starosta za povinnost sledovat, zda jsou plněny rozhodující úkoly, záměry a cíle?
- Kdo je odpovědný za určení konkrétních cílů finanční kontroly?
- Lze finanční kontrolu vykonávat také na základě Dohody o provedení práce?
- Má kontrolní orgán zákonem danou povinnost vypracovat plán kontrol?
- Má zřizovatel povinnost provádět kontrolu hospodaření příspěvkové organizace?
- Podléhají veřejnosprávní kontrole také výdaje hrazené z jiných zdrojů, než od zřizovatele?
- Postupuje se při veřejnosprávní kontrole podle zákona č. 500/2004 Sb., správní řád?
- Mohou veřejnosprávní kontroly ve školách vykonávat finanční nebo kontrolní výbory?
- Může se veřejnosprávní kontroly zúčastnit člen zastupitelstva obce (města, MČ)?
- Kdo je odpovědný za práci finančního a kontrolního výboru?
- Jaké rozhodovací mechanismy používá finanční a kontrolní výbor?
- Komu předloží finanční výbor a kontrolní výbor zprávu o provedené kontrole?
- Které oblasti kontroluje kontrolní orgán při veřejnosprávní kontrole ve škole a ostat. PO?
- Je možné si vyžádat podklady k plánované veřejnosprávní kontrole před jejím zahájením?
- Jaké bývají nejčastější nedostatky vztahující se k protokolu o kontrole?
- Jaké členění musí mít rozpočet PO (školy) – stačí suma celkových výnosů a nákladů?
- Kdo ukládá nápravná opatření nedostatků zjištěných při veřejnosprávních kontrolách?
- Kdo předkládá starostovi, příp. řediteli školy doporučení k předcházení a zmírnění rizik?
- Má ZŠ a MŠ povinnost ukládat listiny do Obchodního rejstříku?
- Jaké informace zveřejňuje kontrolní orgán o výsledcích kontrol?
- Může kdokoliv žádat informace o hospodaření obce, ZŠ a MŠ a je možné je poskytnout?
- Jaká jsou doporučení k tvorbě jednacího řádu a plánu práce finančního výboru?
- Jaká jsou doporučení k tvorbě jednacího řádu a plánu práce kontrolního výboru?
- Co stanovuje zákoník práce o odměnách pro ředitele a zaměstnance školy a jiných PO?
- Může škola poskytovat žákům malé dárky ke dni dětí nebo příspěvek na lyžařský výcvik?
- Jak správně stanovit cenu obědů poskytovaných školní kuchyní žákům školy?
- Jak detailně musí ředitel školy odůvodnit udělení finanční odměny zaměstnanci školy?
- Jak detailně musí zřizovatel školy odůvodnit udělení finanční odměny řediteli školy?
- Je možné využít FKSP na občerstvení při ukončení školního nebo kalendářního roku?
- Je možné využít FKSP na úhradu přiměřeného množství alkoholických nápojů (přípitek)?
- Musí mít školy součástí svého názvu také okres ve kterém mají své sídlo?
- Musí mít školy součástí svého názvu také formu svého zřízení, tj. že součástí názvu musí být dvousloví „příspěvková organizace“?
- Mají příspěvkové organizace zřízené obcemi (základní školy, mateřské školy aj.), povinnost mít zřízeny internetové stránky, případně dle kterého právního předpisu?
- Jsou příspěvkové organizace zřízené obcemi (základní školy, mateřské školy aj.), považovány za právnické osoby, které mají za povinnost zveřejňovat informace dle § 5 a násl. zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, včetně povinnosti zveřejňování těchto informací na svých internetových stránkách?
- Musí ZŠ a MŠ přednostně využívat při udělování nenárokových finančních odměn svým zaměstnancům ty finanční prostředky, které mají na účtu Fondu odměn, nebo nemusí?
- Je zřizovatel odpovědný za vnitřní kontrolní systém základní školy a mateřské školy?
- Má obec (město) povinnost zkontrolovat využití finančních prostředků, které byly poskytnuty žadateli o dotaci z rozpočtu obce (města)?
- Jak často musí zřizovatel provádět veřejnosprávní kontrolu v základních a mateřských školách – je to nejméně jednou za rok?
- Co jsou závazné rozpočtové ukazatele a nakolik jsou závazné pro základní a mateřské školy?
- Je možné z FKSP nakupovat pro zaměstnance tzv. balíčky obsahující nabídku různých služeb a zboží?
- Je možné z FKSP přispívat na úhradu za dentální náhrady?
- Jaké jsou nejčastější nedostatky účetních dokladů (scházející náležitosti účetních dokladů)?
- Jak využít vzorové směrnice Ministerstva financí (CHJ 10 a CHJ 12) a na co si dát pozor?
- Co jsou to závažná zjištění při provádění finančních kontrol?
- Je možné provádět veřejnosprávní kontrolu v ZŠ a MŠ také tzv. distanční formou?
- Může rozpočet příspěvkové organizace schválit „pouze“ starosta/starostka obce?
- Může rozpočtové opatření příspěvkové organizace schválit „pouze“ starosta/starostka obce, nebo to musí být jiný orgán obce?
- Může namísto rady obce (města) schválit finanční rozpočet příspěvkové organizace zastupitelstvo obce (města)?
- Může si zastupitelstvo obce, tam kde se rada obce nevolí, vyhradit, že namísto starosty/starostky schválí rozpočet příspěvkové organizace?
- Může být příkazcem operace provádějící předběžnou finanční kontrolu také člen zastupitelstva obce (města)?
- Může být příkazcem operace provádějící předběžnou finanční kontrolu také předseda finančního výboru zastupitelstva obce (města)?
- Může být příkazcem operace provádějící předběžnou finanční kontrolu také předseda kontrolního výboru zastupitelstva obce (města)?
- Může zastupitelstvo obce pověřit finanční výbor provedením kontroly hospodaření s majetkem a finančními prostředky obce?
- Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly plnění kteréhokoliv usnesení zastupitelstva obce?
- Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly dodržování právních předpisů ve finančním výboru zastupitelstva obce?
- O provedené kontrole pořizuje finanční výbor zápis, nebo protokol?
- O provedené kontrole pořizuje kontrolní výbor zápis, nebo protokol?
- Písemný výsledek kontroly předloží výbor starostovi obce nebo zastupitelstvu obce?
- Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné kontrolním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
- Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné finančním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
- Musí být v případě kontroly provedené finančním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
- Musí být v případě kontroly provedené kontrolním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
- Může rada obce zřídit jako své iniciativní a poradní orgány odborné komise?
- Svá stanoviska a náměty předkládají komise zřízené radou obce zastupitelstvu obce nebo radě obce, tam kde byla zřízena, případně starostovi obce tam, kde zřízena nebyla?
- Komise rady obce je odpovědná ze své činnosti radě obce, nebo starostovi obce?