Plzeň, Hotel Victoria, Borská 19
Datum konání 16. 9. 2025

V průběhu semináře bude možné klást dotazy, diskutovat, individuálně řešit aktuální problémy.

Seminář je určen nejen starostům a místostarostům, vedoucím zaměstnancům městských a obecních úřadů, tajemníkům, účetním a správcům rozpočtu. Je vhodný také pro ředitele ZŠ, MŠ a ostatních PO a jejich účetní – na tento seminář je, prosím, upozorněte.

Bude vás zajímat:
• jaké hlavní změny přinese nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí, který nahradí zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole
• rozpočet, změny rozpočtu ZŠ, MŠ a jejich zveřejnění, závazné rozpočtové ukazatele
• zda je možné při veřejnosprávní kontrole kontrolovat také platy zaměstnanců ZŠ a MŠ
• námitky proti obsahu Protokolu o kontrole v ZŠ a MŠ
• otázky a odpovědi, zčásti nové viz str. 2. až 5. této pozvánky (aktuálně dopsáno posledních 10)

Obsah semináře:
1. Úvod, právní předpisy z oblasti veřejného práva, jejich vzájemné vztahy
2. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole a právní předpisy související
3. Vnitřní kontrolní systém, odpovědnost starosty, účetní a ředitele školy
4. Předběžná, průběžná a následná řídící kontrola dle Vyhlášky 416/2004 Sb.
5. Veřejnosprávní kontrola v ZŠ a MŠ, pověření ke kontrole, průběh kontroly
6. Přechod na nový zákon o řízení a kontrole veřejných financí
7. Nejčastější chyby a nedostatky z veřejnosprávních kontrol
8. Kontrolní a finanční výbory zastupitelstev obcí (měst); závěr semináře

Zahájení: 9.00 hodin (prezence účastníků od 8.30 hodin), ukončení: 13.00 hodin.
Lektor: Ing. Miroslav Křižka, specialista na uvedenou problematiku

Cena za účast na semináři v Plzni 2 450,- Kč, v Praze 2 850,- Kč/os., č. bankovního účtu vždy: 1428510399/0800, v. s. pro seminář v Plzni 2025109, v. s. pro seminář v Praze 2025110. Při účasti dvou osob z jedné organizace bude upřednostněn zájem o uskutečnění veřejnosprávní kontroly v ZŠ a MŠ (převážně distančně), případně další spolupráce. Oběd nepovinný 170,- Kč, přičíst k ceně za seminář, bude podáván v 13.00 hod. po skončení semináře V případě elektronické přihlášky napsat počet obědů do kolonky „Poznámka“. Do 9. 9. 2025 je možné přihlášku bezplatně stornovat.

Písemné odpovědi na níže uvedené otázky obdrží účastníci při zahájení semináře:

1. Kdo je zodpovědný za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému?
2. Má starosta za povinnost sledovat, zda jsou plněny rozhodující úkoly, záměry a cíle?
3. Kdo je zodpovědný za určení, konkrétních cílů finanční kontroly?
4. Mohou veřejnosprávní kontroly ve školách vykonávat finanční nebo kontrolní výbory?
5. Kdo ukládá nápravná opatření nedostatků zjištěných při veřejnosprávních kontrolách?
6. Má kontrolní orgán (Rada obce, starosta) zákonem danou povinnost vypracovat plán kontrol?
7. Řídí se vzájemné vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami kontrolním řádem (zákonem č. 255/2012 Sb., kontrole)?
8. Může se veřejnosprávní kontroly zúčastnit člen zastupitelstva obce (města, MČ) jako osoba přizvaná?
9. Jaké informace zveřejňuje kontrolní orgán o výsledcích kontrol?
10. Postupuje se při kontrole podle správního řádu?
11. Kdo je zodpovědný za práci finančního a kontrolního výboru?
12. Jaké rozhodovací mechanismy používá finanční a kontrolní výbor?
13. Komu předloží finanční výbor a kontrolní výbor zápis o provedené kontrole?
14. Může zastupitelstvo obce pověřit finanční výbor provedením kontroly hospodaření s majetkem ZŠ a MŠ?
15. Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly plnění usnesení zastupitelstva obce (města)?
16. Zajišťují obce výkon finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole?
17. Co jsou závazné rozpočtové ukazatele a nakolik jsou závazné pro základní a mateřské školy?
18. Vyjadřuje schválený rozpočet obce (města) závazné rozpočtové ukazatele, jimiž se povinně jejich výkonné orgány řídí při hospodaření podle schváleného rozpočtu?
19. Jaká je časová lhůta pro zveřejnění schváleného rozpočtu obce (města) na jejich webu?
20. Jaká je časová lhůta pro zveřejnění schváleného rozpočtu příspěvkové organizace zřízené obcí (ZŠ, MŠ, ZUŠ atd.) na jejich webu?
21. Má příspěvková organizace (např. škola) povinnost ukládat listiny do Obchodního rejstříku?
22. Co stanovuje zákoník práce o odměnách pro ředitele a zaměstnance školy a jiných PO?
23. Jak detailně musí ředitel školy odůvodnit udělení finanční odměny zaměstnanci školy?
24. Jak detailně musí zřizovatel školy odůvodnit udělení finanční odměny řediteli školy?
25. Musí mít příspěvkové organizace (např. mateřské a základní školy) součástí svého názvu také formu svého zřízení, tj. že součástí názvu musí být označení „příspěvková organizace“?
26. Které oblasti kontroluje kontrolní orgán při veřejnosprávní kontrole ve škole a ostat. PO?
27. Je zřizovatel odpovědný za vnitřní kontrolní systém základní školy a mateřské školy?
28. Má obec (město) povinnost zkontrolovat využití finančních prostředků, které byly poskytnuty žadateli o dotaci z rozpočtu obce (města)?
29. Co jsou to závažná zjištění při provádění finančních kontrol?
30. Mohou obce a městské části hlavního města Prahy, které mají méně jak 15 000 obyvatel, a dobrovolné svazky obcí nahradit funkci útvaru interního auditu přijetím jiných dostatečných opatřen?
31. Jaké jsou nejčastější nedostatky účetních dokladů (scházející náležitosti účetních dokladů)?
32. Je nedílnou součástí účetní závěrky Příloha, které můžeme využít např. pro kontrolu plnění rozpočtu Fondu kulturních a sociálních potřeb ZŠ, nebo MŠ?
33. Aby příspěvková organizace mohla vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, musí to schválit její zřizovatel nebo Ministerstvo financí na základě zaslané žádosti?
34. Jsou účetní jednotky povinny inventarizovat majetek a závazky?
35. Je průměrným počtem zaměstnanců příspěvkové organizace pro účely zákona o účetnictví průměrný přepočtený evidenční počet zaměstnanců podle metodiky Českého statistického úřadu?
36. Může být příkazcem operace provádějící předběžnou finanční kontrolu také člen zastupitelstva obce (města)?
37. Může být předseda finančního výboru kontrolujícím, který provádí veřejnosprávní kontrolu v základní škole, přičemž ale není zaměstnancem obce (města, městyse)?
38. Může být předseda kontrolního výboru kontrolujícím, který provádí veřejnosprávní kontrolu v mateřské škole, přičemž ale není zaměstnancem obce (města, městyse)?
39. Čím je možné nahradit výkon útvaru interního auditu u příspěvkových organizací? zřízených obcí, jsou-li splněny podmínky, které zákon vyžaduje?
40. Na základě jakých podkladů zpracovává útvar interního auditu plány interního auditu?
41. Jaký je nejmenší povolený počet členů finančního a kontrolního výboru zastupitelstva obce (města)?
42. Může být členem finančního nebo kontrolního výboru člen zastupitelstva obce (města)?
43. Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly dodržování právních předpisů ve finančním výboru zastupitelstva obce, na úseku samostatné působnosti?
44. O provedené kontrole pořizuje finanční výbor zápis, nebo protokol?
45. O provedené kontrole pořizuje kontrolní výbor zápis, nebo protokol?
46. Zápis o kontrole předloží výbor starostovi obce nebo zastupitelstvu obce?
47. Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné kontrolním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
48. Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné finančním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
49. Musí být v případě kontroly provedené finančním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
50. Musí být v případě kontroly provedené kontrolním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
51. Je součástí předběžné finanční kontroly pouze oblast výdajů nebo také oblast příjmů?
52. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při správě veřejných příjmů po vzniku nároku (pohledávky) orgánu veřejné správy příkazce operace a hlavní účetní?
53. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při řízení veřejných výdajů před vznikem závazku orgánu veřejné správy (např. před odesláním objednávky) správce rozpočtu a hlavní účetní?
54. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při řízení veřejných výdajů po vzniku závazku orgánu veřejné správy příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní?
55. Je nutné při předběžné finanční kontrole před vznikem závazku mimo jiné kontrolovat, zda předmětná finanční operace je v souladu se schválenými výdaji?
56. Můžou účetní jednotky zřizovat účty mimo účtový rozvrh a účetní knihy, a to kdy?
57. Musí účetní doklad obsahovat podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ?
58. Musí účetní doklad obsahovat podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování?
59. Je nedílnou součástí účetní závěrky Výkaz zisku a ztráty, který můžeme využít např. jako základní nástroj pro kontrolu plnění schváleného rozpočtu ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatních příspěvkových organizací?
60. Vztahuje se zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, také na příspěvkové organizace, jakými jsou např. ZŠ, MŠ, ZUŠ?
61. V jaké časové lhůtě musí ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace nejpozději uložit účetní závěrku do sbírky listin Obchodního rejstříku?
62. Odepisují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace, které hospodaří s majetkem svého zřizovatele, tento majetek?
63. Odepisují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace technické zhodnocení na majetku svého zřizovatele, pokud s ním hospodaří, a které provedly dané technické zhodnocení na svůj účet?
64. Zjišťují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní účetní jednotky v rámci inventarizace, mimo jiné, skutečný stav veškerého majetku a závazků?
65. Po jakou dobu mají povinnost prokázat obce (města) provedení inventarizace veškerého majetku a závazků?
66. Který prováděcí právní předpis stanovuje požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace v ZŠ, MŠ, ZUŠ a v ostatních příspěvkových organizacích?
67. Který prováděcí právní předpis stanovuje požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace v obcích (městech)?
68. Jak je možné při fyzické inventuře v ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatních příspěvkových organizacích zjišťovat skutečný stav majetku?
69. Jak je možné při fyzické inventuře v obcích (městech) zjišťovat skutečný stav majetku?
70. Do kterého účetního období vyúčtují účetní jednotky inventarizační rozdíly zjištěné při inventarizaci majetku a závazků?
71. Kolik členů musí mít nejméně inventarizační komise?
72. Musí plán inventur obsahovat, mimo jiné, předpokládaný okamžik zahájení a ukončení jednotlivých inventur?
73. Musí plán inventur obsahovat také seznamy inventárních soupisů?
74. Je nutné vizuálně ověřovat existenci nemovitého majetku v případě, kdy vybraná účetní jednotka prokáže skutečný stav tohoto majetku na základě fotografické nebo obdobné dokumentace?
75. Může být inventarizačním identifikátorem vedle výrobního čísla nebo jiného označení výrobcem také označení, které účetní jednotka k majetku připojí?
76. Kdo vydává Pověření ke kontrole – je to osoba nadřízená kontrolujícímu?
77. Považuje se předložení Pověření ke kontrole kontrolované osobě za první kontrolní úkon?
78. Považuje se doručení Oznámení o kontrole kontrolované osobě za první kontrolní úkon?
79. Je přípustné, aby osobě přizvané ke kontrole vystavil Pověření ke kontrole kontrolní orgán, nebo má pověření ke kontrole přizvané osobě vystavit kontrolující?
80. Je povinnou náležitostí Protokolu o kontrole označení (identifikace) přizvané osoby, včetně důvodu jejího přizvání?
81. Bude s ukončením platnosti zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, spojeno ukončení platnosti zákona č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád)?
82. Bude s ukončením platnosti zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole, spojeno ukončení platnosti Vyhlášky č. 416/2004 Sb. (prováděcí vyhlášky k zákonu o finanční kontrole?
83. Bude platit v novém zákoně o řízení a kontrole veřejných financí jiný limit stanovený počtem obyvatel pro obce a městské části hl. města Prahy, pro povinné zřízení útvaru interního auditu?
84. Jak je v novém zákoně o řízení a kontrole veřejných financí definována průběžná řídící kontrola prováděná v orgánech obcí (měst)?
85. Jak je v novém zákoně o řízení a kontrole veřejných financí definována průběžná řídící kontrola prováděna v příspěvkových organizacích (např. ZŠ a MŠ) zřízených obcemi a městy?
86. Je v novém zákoně o řízení a kontrole veřejných financí stanoveno, že v rámci vnitřního kontrolního systému mohou vykonávat některé funkce (správce rozpočtu, hlavní účetní) také externí osoby?
87. Výstupem z provedené veřejnosprávní kontroly bude i nadále Protokol, nebo nově to bude zpráva?
88. Komu bude útvar interního auditu obce (města) předkládat roční zprávu o výsledcích interního auditu?
89. Je v novém zákoně o řízení a kontrole veřejných financí jednoznačně stanoveno, které příspěvkové organizace (např. ZŠ a MŠ zřízené obcemi a městy) musí mít povinně útvar interního auditu?
90. Bude moct dle nového zákona o řízení a kontrole veřejných financí, aby starosta nařídil místostarostovi, aby vykonával funkci příkazce operace?

Pozvánka ke stažení ZDE
Přihláška na seminář ZDE