Ostrava, Harmony Club Hotel, 28. října 170
Datum  10. 4. 2025

V průběhu semináře bude možné klást dotazy, diskutovat, individuálně řešit aktuální problémy. Seminář je určen zejména starostům a místostarostům, vedoucím zaměstnancům městských a obecních
úřadů, tajemníkům, osobám provádějícím finanční kontrolu, členům finančních a kontrolních výborů, účetním a správcům rozpočtu. Je vhodný také pro ředitele ZŠ, MŠ a ostatních PO a jejich účetním. Na konání tohoto semináře je, prosím, upozorněte.

Bude vás zajímat:
• nejčastěji používané právní předpisy související s finanční kontrolou ve veřejné správě
• rozpočet, změny rozpočtu ZŠ, MŠ a jejich zveřejnění, závazné rozpočtové ukazatele
• úmyslné a nedbalostní trestné činy související s veřejnými příjmy a výdaji, příklady
• zda je možné při veřejnosprávní kontrole kontrolovat také platy zaměstnanců ZŠ a MŠ
• doporučení pro činnost finančního a kontrolního výboru, náplň jejich práce
• nenárokové odměny a jejich odůvodnění, neoprávněné poskytnutí odměn
• otázky a odpovědi, nová struktura, zčásti nové otázky viz str. 2., 3. a 4. této pozvánky

Obsah semináře:
1. Úvod, platná legislativa, veřejné a soukromé právo, obecné a speciální právní předpisy
2. Zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole – vybraná ustanovení vztahující se k finanční kontrole
3. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole – rozpočtový proces, závazné rozpočtové ukazatele
4. Vyhláška č. 416/2004 Sb., prováděcí vyhláška k zákonu o finanční kontrole
5. Další právní předpisy vztahující se k finanční kontrole ve veřejné správě (obce, města, ZŠ, MŠ)
6. Veřejnosprávní kontrola v ZŠ a MŠ – jednotlivé fáze, námitky, častá kontrolní zjištění
7. Protokol o kontrole, povinné náležitosti, chyby a nedostatky, jejich odstranění
8. Finanční a kontrolní výbory, náplň práce, režim jejich kontrolních činností, ukončení semináře

Zahájení: 9.00 hodin (prezence účastníků od 8.30 hodin), ukončení: 13.00 hodin.
Lektor: Ing. Miroslav Křižka, specialista na uvedenou problematiku

Cena za účast na semináři je 2 450,- Kč/os., č. bankovního účtu: 1428510399/0800 v. s. 2025105. Při odeslání přihlášky do 26. 3. 2025 a zaplacení účastnického poplatku vzniká nárok na BONUS – účastníci obdrží do 7 dnů od konání semináře e-mailem 10 ukázkových protokolů z veřejnosprávních kontrol (každý min. 10 stran A4). Uzávěrka přihlášek 3. 4. 2025. Při účasti dvou osob z jedné organizace bude upřednostněn zájem účastníků vztahující se k další spolupráci. Oběd nepovinný 170,- Kč, přičíst k ceně za seminář, bude podáván v 13.00 hod. po skončení semináře. V případě elektronické přihlášky napsat požadovaný počet obědů do kolonky „Poznámka“.

Písemné odpovědi na níže uvedené otázky obdrží účastníci při zahájení semináře:
1. Kdo je zodpovědný za zavedení a udržování vnitřního kontrolního systému?
2. Má starosta za povinnost sledovat, zda jsou plněny rozhodující úkoly, záměry a cíle?
3. Kdo je zodpovědný za určení, konkrétních cílů finanční kontroly?
4. Mohou veřejnosprávní kontroly ve školách vykonávat finanční nebo kontrolní výbory?
5. Kdo ukládá nápravná opatření nedostatků zjištěných při veřejnosprávních kontrolách?
6. Má kontrolní orgán (Rada obce, starosta) zákonem danou povinnost vypracovat plán kontrol?
7. Řídí se vzájemné vztahy mezi kontrolními orgány a kontrolovanými osobami kontrolním řádem (zákonem č. 255/2012 Sb., kontrole)?
8. Může se veřejnosprávní kontroly zúčastnit člen zastupitelstva obce (města, MČ) jako osoba přizvaná?
9. Jaké informace zveřejňuje kontrolní orgán o výsledcích kontrol?
10. Postupuje se při kontrole podle správního řádu?
11. Kdo je zodpovědný za práci finančního a kontrolního výboru?
12. Jaké rozhodovací mechanismy používá finanční a kontrolní výbor?
13. Komu předloží finanční výbor a kontrolní výbor zápis o provedené kontrole?
14. Může zastupitelstvo obce pověřit finanční výbor provedením kontroly hospodaření s majetkem ZŠ a MŠ?
15. Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly plnění usnesení zastupitelstva obce (města)?
16. Zajišťují obce výkon finanční kontroly podle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole?
17. Co jsou závazné rozpočtové ukazatele a nakolik jsou závazné pro základní a mateřské školy?
18. Vyjadřuje schválený rozpočet obce (města) závazné rozpočtové ukazatele, jimiž se povinně jejich výkonné orgány řídí při hospodaření podle schváleného rozpočtu?
19. Jaká je časová lhůta pro zveřejnění schváleného rozpočtu obce (města) na jejich webu?
20. Jaká je časová lhůta pro zveřejnění schváleného rozpočtu příspěvkové organizace zřízené obcí (ZŠ, MŠ, ZUŠ atd.) na jejich webu?
21. Má příspěvková organizace (např. škola) povinnost ukládat listiny do Obchodního rejstříku?
22. Co stanovuje zákoník práce o odměnách pro ředitele a zaměstnance školy a jiných PO?
23. Jak detailně musí ředitel školy odůvodnit udělení finanční odměny zaměstnanci školy?
24. Jak detailně musí zřizovatel školy odůvodnit udělení finanční odměny řediteli školy?
25. Musí mít příspěvkové organizace (např. mateřské a základní školy) součástí svého názvu také formu svého zřízení, tj. že součástí názvu musí být označení „příspěvková organizace“?
26. Které oblasti kontroluje kontrolní orgán při veřejnosprávní kontrole ve škole a ostat. PO?
27. Je zřizovatel odpovědný za vnitřní kontrolní systém základní školy a mateřské školy?
28. Má obec (město) povinnost zkontrolovat využití finančních prostředků, které byly poskytnuty žadateli o dotaci z rozpočtu obce (města)?
29. Co jsou to závažná zjištění při provádění finančních kontrol?
30. Mohou obce a městské části hlavního města Prahy, které mají méně jak 15 000 obyvatel, a dobrovolné svazky obcí nahradit funkci útvaru interního auditu přijetím jiných dostatečných opatřen?
31. Jaké jsou nejčastější nedostatky účetních dokladů (scházející náležitosti účetních dokladů)?
32. Je nedílnou součástí účetní závěrky Příloha, které můžeme využít např. pro kontrolu plnění rozpočtu Fondu kulturních a sociálních potřeb ZŠ, nebo MŠ?
33. Aby příspěvková organizace mohla vést účetnictví ve zjednodušeném rozsahu, musí to schválit její zřizovatel nebo Ministerstvo financí na základě zaslané žádosti?
34. Jsou účetní jednotky povinny inventarizovat majetek a závazky?
35. Je průměrným počtem zaměstnanců příspěvkové organizace pro účely zákona o účetnictví průměrný přepočtený evidenční počet zaměstnanců podle metodiky Českého statistického úřadu?
36. Může být příkazcem operace provádějící předběžnou finanční kontrolu také člen zastupitelstva obce (města)?
37. Může být předseda finančního výboru kontrolujícím, který provádí veřejnosprávní kontrolu v základní škole, přičemž ale není zaměstnancem obce (města, městyse)?
38. Může být předseda kontrolního výboru kontrolujícím, který provádí veřejnosprávní kontrolu v mateřské škole, přičemž ale není zaměstnancem obce (města, městyse)?
39. Čím je možné nahradit výkon útvaru interního auditu u příspěvkových organizací? zřízených obcí, jsou-li splněny podmínky, které zákon vyžaduje?
40. Na základě jakých podkladů zpracovává útvar interního auditu plány interního auditu?
41. Jaký je nejmenší povolený počet členů finančního a kontrolního výboru zastupitelstva obce (města)?
42. Může být členem finančního nebo kontrolního výboru člen zastupitelstva obce (města)?
43. Může zastupitelstvo obce pověřit kontrolní výbor provedením kontroly dodržování právních předpisů ve finančním výboru zastupitelstva obce, na úseku samostatné působnosti?
44. O provedené kontrole pořizuje finanční výbor zápis, nebo protokol?
45. O provedené kontrole pořizuje kontrolní výbor zápis, nebo protokol?
46. Zápis o kontrole předloží výbor starostovi obce nebo zastupitelstvu obce?
47. Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné kontrolním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
48. Je možné podat proti výsledku kontroly uskutečněné finančním výborem námitky, jako v případě veřejnosprávní kontroly uskutečněné u příspěvkové organizace?
49. Musí být v případě kontroly provedené finančním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
50. Musí být v případě kontroly provedené kontrolním výborem, k zápisu o kontrole, připojeno vyjádření orgánu, popřípadě zaměstnanců, jejichž činnosti se kontrola týkala?
51. Je součástí předběžné finanční kontroly pouze oblast výdajů nebo také oblast příjmů?
52. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při správě veřejných příjmů po vzniku nároku (pohledávky) orgánu veřejné správy příkazce operace a hlavní účetní?
53. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při řízení veřejných výdajů před vznikem závazku orgánu veřejné správy (např. před odesláním objednávky) správce rozpočtu a hlavní účetní?
54. Vykonává předběžnou finanční kontrolu při řízení veřejných výdajů po vzniku závazku orgánu veřejné správy příkazce operace, správce rozpočtu a hlavní účetní?
55. Je nutné při předběžné finanční kontrole před vznikem závazku mimo jiné kontrolovat, zda předmětná finanční operace je v souladu se schválenými výdaji?
56. Můžou účetní jednotky zřizovat účty mimo účtový rozvrh a účetní knihy, a to kdy?
57. Musí účetní doklad obsahovat podpisový záznam osoby odpovědné za účetní případ?
58. Musí účetní doklad obsahovat podpisový záznam osoby odpovědné za jeho zaúčtování?
59. Je nedílnou součástí účetní závěrky Výkaz zisku a ztráty, který můžeme využít např. jako základní nástroj pro kontrolu plnění schváleného rozpočtu ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatních příspěvkových organizací?
60. Vztahuje se zákon č. 563/1991 Sb., o účetnictví, také na příspěvkové organizace, jakými jsou např. ZŠ, MŠ, ZUŠ?
61. V jaké časové lhůtě musí ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace nejpozději uložit účetní závěrku do sbírky listin Obchodního rejstříku?
62. Odepisují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace, které hospodaří s majetkem svého zřizovatele, tento majetek?
63. Odepisují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní příspěvkové organizace technické zhodnocení na majetku svého zřizovatele, pokud s ním hospodaří, a které provedly dané technické zhodnocení na svůj účet?
64. Zjišťují ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatní účetní jednotky v rámci inventarizace, mimo jiné, skutečný stav veškerého majetku a závazků?
65. Po jakou dobu mají povinnost prokázat obce (města) provedení inventarizace veškerého majetku a závazků?
66. Který prováděcí právní předpis stanovuje požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace v ZŠ, MŠ, ZUŠ a v ostatních příspěvkových organizacích?
67. Který prováděcí právní předpis stanovuje požadavky na organizační zajištění a způsob provedení inventarizace v obcích (městech)?
68. Jak je možné při fyzické inventuře v ZŠ, MŠ, ZUŠ a ostatních příspěvkových organizacích zjišťovat skutečný stav majetku?
69. Jak je možné při fyzické inventuře v obcích (městech) zjišťovat skutečný stav majetku?
70. Do kterého účetního období vyúčtují účetní jednotky inventarizační rozdíly zjištěné přiinventarizaci majetku a závazků?
71. Kolik členů musí mít nejméně inventarizační komise?
72. Musí plán inventur obsahovat, mimo jiné, předpokládaný okamžik zahájení a ukončeníjednotlivých inventur?
73. Musí plán inventur obsahovat také seznamy inventárních soupisů?
74. Je nutné vizuálně ověřovat existenci nemovitého majetku v případě, kdy vybraná účetní jednotka prokáže skutečný stav tohoto majetku na základě fotografické nebo obdobné dokumentace?
75. Může být inventarizačním identifikátorem vedle výrobního čísla nebo jiného označení výrobcem také označení, které účetní jednotka k majetku připojí?
76. Kdo vydává Pověření ke kontrole – je to osoba nadřízená kontrolujícímu?
77. Považuje se předložení Pověření ke kontrole kontrolované osobě za první kontrolní úkon?
78. Považuje se doručení Oznámení o kontrole kontrolované osobě za první kontrolní úkon?
79. Je přípustné, aby osobě přizvané ke kontrole vystavil Pověření ke kontrole kontrolní orgán, nebo má pověření ke kontrole přizvané osobě vystavit kontrolující?
80. Je povinnou náležitostí Protokolu o kontrole označení (identifikace) přizvané osoby, včetně důvodu jejího přizvání?

Přihláška ke stažení v PDF
Objednávka online